Basis- en vervolgcursus Schematherapie
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn. Deze cursus schematherapie bestaat uit een basis- en een vervolgdeel.
8.5/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basis- en vervolgcursus Schematherapie
Let op: Er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.
Het uitgangspunt bij de Basis- en vervolgcursus Schematherapie is dat bepaalde (vroege) leerervaringen in samenhang met specifiek temperament hebben geleid tot het ontstaan van disfunctionele schema’s (valkuilen) en modi, die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van persoonlijkheidsstoornissen en hardnekkige stemmings- en angststoornissen. Opsporing, beïnvloeding en verandering van deze schema’s en modi is het doel van de behandeling. De cursus start met een korte inleiding in de schema therapie en gaat vervolgens specifieker in op het modusmodel. De cursus richt zich op het leren behandelen van patiënten met persoonlijkheidsstoornissen of klachten van hardnekkige angst- en stemmingsstoornissen waarvoor As I behandeling onvoldoende heeft geholpen.
In de cursus Schematherapie wordt het volgende behandeld: het theoriemodel schematherapie (schema- en modimodel, basisbehoeften), wetenschappelijk onderzoek en toepassingen, de randvoorwaarden voor het opzetten en uitvoeren van een schematherapie en de fasen binnen het schematherapie model, houding en interventies van de therapeut. Alsmede het diagnostisch model, w.o. indicatiestelling en diagnostiek middels intakegesprek, afname vragenlijsten en diagnostische gebruik van technieken als neerwaartse pijl en imaginaties, waarbij de cursisten oefenen in het maken van de stappen van de casusconceptualisatie.
Er wordt aandacht besteed aan de motivatie van de patiënt voor deelname aan therapie en bespreekbaar maken van valkuilen van patiënt in de therapie. De cursist doet schema-CGT-technieken op (zoals informatie verzamelen, voor- en nadelen-analyse, schemadagboek, taartdiagram, meerdimensionaal evalueren en de rechtbanktechniek) en schema-experiëntiële- technieken (zoals imaginaties, meerstoelentechniek en historisch rollenspel). Er is veel aandacht voor de therapeutische relatie door middel van het verdieping modimodel bij BPS en NPS, keuze van interventies en therapeutische relatie, en verdieping modimodel bij cluster C problematiek, keuze van interventies en therapeutische relatie.
Doelstelling Na afloop van de cursus:
- zijn deelnemers in staat een goede inschatting te maken wie wel/niet in aanmerking komt voor schematherapie;
- zijn deelnemers in staat een op schematherapie afgestemde casusconceptualisatie te maken (ingevuld formulier en grafische weergave modimodel);
- beschikken deelnemers over kennis en vaardigheden m.b.t. specifieke behandelingstechnieken passend binnen schematherapie;
- zijn deelnemers in staat de therapeutische relatie te hanteren zoals deze in schematherapie bedoeld is;
- zijn deelnemers in staat de schematherapeutische interventies toe te passen in individuele en groepsschematherapieën
Werkwijze
Elke bijeenkomst start met een inleiding door de docent. Door middel van live- en videodemonstraties ziet de cursist hoe de interventies moeten worden toegepast. Er wordt tevens veel praktisch geoefend in zowel rollenspelen als plenair als in 2/3-tallen. Docenten én cursisten brengen casuïstiek in. De cursisten werken in de oefeningen tevens met eigen schema’s en modi, zodat de inzichten in de werking van eigen schema’s toenemen t.b.v. de therapeutische werkrelatie. Het huiswerk bestaat uit literatuurstudie en praktische opdrachten. De praktische opdrachten betreffen het oefenen met de in de les geleerde interventies en het voorbereiden van casuïstiek.
Wijze van toetsing
Er zullen twee toetsen plaatsvinden:
Toets 1 (na 4 bijeenkomsten in leveren)
- Een casusconceptualisatie (formulier en grafisch model).
- Een beschrijving van therapievoorspellers op basis van de scores uit de schemavragenlijsten (van patiënt en therapeut) en op basis van de FA en BA van de therapeutische relatie.
- Een kort verslag van een imaginatieoefening met een cliënt.
Toets 2 (8e bijeenkomst) Elke cursist demonstreert opgedane vaardigheden aan de hand van een rollenspel. Dit kan live getoond worden tijdens de laatste bijeenkomst of ingeleverd bij de docent na de cursus. Ter voorbereiding maakt de cursist een korte casusconceptualisatie van een cliënt waarmee zij/hij de vaardigheid wil oefenen.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 40 uur
Cursus van 12 feb 2025 - 3 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 12 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 19 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 2 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 14 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 11 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
6 | woensdag 17 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 8 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 3 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 12 mrt 2025 - 10 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 12 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 9 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 14 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 2 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 1 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 5 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 24 apr 2025 - 20 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 24 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 15 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 5 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 26 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | donderdag 4 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | donderdag 25 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | donderdag 16 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | donderdag 6 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | donderdag 20 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 3 sep 2025 - 6 mei 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 24 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 19 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 7 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 4 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 4 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 1 apr 2026 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 6 mei 2026 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
Cursus van 5 sep 2025 - 10 apr 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 5 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 26 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 31 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 21 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 23 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 13 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 6 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 27 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 10 apr 2026 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 12 sep 2025 - 10 apr 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 12 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 3 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 31 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 28 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 16 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 13 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 13 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 10 apr 2026 | 9:30 - 16:45 |
12 feb 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 50 | In aanvraag |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Algemene scholing (breed) | 24 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 4 | Toegekend |
12 mrt 2025
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 50 | In aanvraag |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 4 | Toegekend |
24 apr 2025
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 58 | Toegekend |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Nascholing breed | 20 | In aanvraag |
3 sep 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 50 | In aanvraag |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Algemene scholing (breed) | 24 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 4 | Toegekend |
5 sep 2025
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 50 | In aanvraag |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 4 | Toegekend |
12 sep 2025
Vereniging voor Schematherapie | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
Basiscursus | 25 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch (neuro)psycholoog | 50 | In aanvraag |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Algemene scholing (breed) | 24 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 4 | Toegekend |
Tot de cursus kunnen worden toegelaten cursisten die beschikken over een voltooide academische masteropleiding (voorheen doctoraal), aangevuld met één van de volgende kwalificaties:
a. BIG-registratie als gz-psycholoog, psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater, dan wel in opleiding zijnde daartoe;
b. Gewoon lidmaatschap van een specialistische psychotherapievereniging, dan wel in opleiding zijnde daartoe. Specialistische psychotherapieverenigingen zijn: VGCt, VEN, NVRG, NVPP, NVGP, NPaV, VKJP en VPeP.
c. Orthopedagoog-generalist of kinder- en jeugdpsycholoog NIP/SKJ, dan wel in opleiding zijnde daartoe;
d. Gewoon lidmaatschap van een Vlaamse psychotherapievereniging waarvan het gewoon lidmaatschap automatisch recht geeft op het gewoon lidmaatschap van een specialistische psychotherapievereniging, dan wel in opleiding zijnde daarvoor;
e. Registratie als vaktherapeut in het Register Vaktherapeutische Beroepen.
Per cursusgroep mag een beperkt aantal overige masterpsychologen (niet in opleiding tot gz-psycholoog of psychotherapeut) deelnemen. Voorwaarden daarvoor zijn dat:
a. zij in hun werksituatie samenwerken met BIG-geregistreerde schematherapeuten, die als senior of supervisor zijn ingeschreven in het Register schematherapeut
b. supervisie en intervisie georganiseerd zijn;
c. zij wat betreft klinische vaardigheden een niveau hebben in het werken met persoonlijkheidsstoornissen en ernstige As I stoornissen, dat voldoende is om de cursus met succes te kunnen volgen.
De hoofddocent beoordeelt vóór de cursus of de masterpsycholoog voldoet aan deze voorwaarden.
12 feb 2025
12 mrt 2025
24 apr 2025
3 sep 2025
5 sep 2025
12 sep 2025
12 feb 2025
12 mrt 2025
24 apr 2025
3 sep 2025
5 sep 2025
12 sep 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basis- en vervolgcursus Schematherapie
Reviews
8.5/10 (4 beoordelingen)
Super leerzaam dat de docent de oefeningen...
Super leerzaam dat de docent de oefeningen met dus 'echte' klachten live deed met de cursisten. Daardoor was het heel goed vertaalbaar naar de praktijk!
Tijdens deze cursus heb ik veel technieken...
Tijdens deze cursus heb ik veel technieken geleerd en leren toepassen (stoelentechniek en imaginatie). Ik ben daardoor erg gegroeid als professional.
Super leuk dat er oefeningen met (vooral)...
Super leuk dat er oefeningen met (vooral) ‘beeldende’ voorbeelden en metaforen uit eigen praktijk van de docent werden besproken.
Ik vond het vele oefenen en de...
Ik vond het vele oefenen en de voorbeelden van de docent uit de praktijk heel inspirerend en erg leerzaam.