Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op de psychische klachten en symptomen en tevens probleemgedrag die bij deze doelgroep kan voorkomen. Hoe herken je de ernst van deze problematiek en is daar een systeem in aan te brengen zodat de hulpverlener in staat is ouders én kind te helpen?
- Home
- Cursusaanbod
- Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
De cursus 'Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen' biedt deelnemers theoretische kennis en inzicht in de ontwikkeling van psychopathologie bij kinderen en jeugdigen, waarbij aandacht voor de ontwikkelingstaken.
Als uitgangspunt wordt de indeling van de DSM-5TR gehanteerd om tot een verdere verdieping te komen hoe psychopathologie te herkennen en te beschrijven. De belangrijkste stoornissen die aan bod komen zijn:
- de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen: autisme en ADHD
- internaliserende problematiek: angststoornissen, traumagerelateerde stoornissen en depressieve stoornissen
- externaliserende problematiek: gedragsstoornissen
- eetstoornissen
- persoonlijkheidsontwikkeling en persoonlijkheidsstoornissen
- verslavingen
Doelstelling
Na de cursus hebben de deelnemers kennis over:
- verdieping van kennis met betrekking tot psychopathologie
- hanteren van het biopsychosociale model bij het ontwikkelen van psychopathologie in relatie tot risicofactoren en beschermende factoren zowel bij het kind/jeugdige als in het systeem.
- onderscheid tussen diagnostiek en classificatie
Vaardigheden in:
- maken van een probleembeschrijving (integratief beeld) en omzetten hiervan in een DSM-5-classificatie
- beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie
Werkwijze
Diverse interactieve presentaties door de docent over de verschillende stoornissen waarbij gebruik gemaakt wordt van videomateriaal en casuïstiek.Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van een integratief beeld en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties. Resultaten subgroepen worden steeds plenair nabesproken. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek.
Contacturen: 24 uur
Zelfstudie: 14 uur
Cursus van 10 jan 2025 - 7 feb 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 10 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 17 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 24 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 7 feb 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 17 mrt 2025 - 12 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 17 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze dag wordt verzorgd door Manon Zonder |
2 | maandag 31 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze dag wordt verzorgd door Clarine Corstens |
3 | maandag 14 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze dag wordt verzorgd door Clarine Corstens |
4 | maandag 12 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze dag wordt verzorgd door Clarine Corstens |
Cursus van 23 mei 2025 - 27 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 6 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 20 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 27 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 4 sep 2025 - 25 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 4 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 11 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 18 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 25 sep 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 29 okt 2025 - 10 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 19 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
10 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 24 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 4 of 6) | 2 | Toegekend |
17 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 2 | Toegekend |
23 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 2 | Toegekend |
4 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 2 | Toegekend |
29 okt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 25 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
vooropleidingseis ontwikkelingspsychologie | 0 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 2 | Toegekend |
De training is bedoeld voor hulpverleners (zowel academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de GGZ, jeugdzorg of het onderwijs en in hun vooropleiding geen of weinig kennis hebben opgedaan over psychopathologie, en hulpverleners die hun kennis willen opfrissen.