• De cursus op Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt), startdatum 10 sep 2024 in Amsterdam, Aristo is reeds gestart

Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)

Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen behandeld en intensief geoefend.

€ 1.695,00inclusief lunch
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)

Na het volgen van de basiscursus cognitieve gedragstherapie zijn cursisten in staat om de gedragstherapeutische analyses uit te voeren en een passend behandelaanbod te adviseren en uit te voeren. Veel startende therapeuten voelen zich nog onzeker over de specifieke technieken die ze hebben geleerd in de basiscursus, weten niet goed met welke techniek ze moeten starten en voelen zich niet bekwaam genoeg om dit in de praktijk toe te passen. In deze vervolgcursus leren de cursisten behandelkeuzes nog beter te onderbouwen, zodat ze het goed kunnen uitleggen aan kinderen en jeugdigen en deze doelgroep makkelijker meewerkt in de therapie. De verschillende technieken worden uitgebreid geoefend, zodat de cursist de cognitieve gedragstherapie nog beter in de vingers krijgt.

Het werken met kinderen en jeugdigen vraagt vaak om een creatieve aanpassing. Kinderen en jeugdigen geven vaak andere antwoorden dan in de boeken staat en interventies verlopen bij deze doelgroep zelden zoals van tevoren gepland. Loop je vast tijdens het uitdagen? Wil een kind geen exposure doen, ondanks de cognitieve therapie die al gedaan is? Hoe ga je dan verder? Hoe daag je een gedachte goed uit bij een kind? Hoe motiveer je een puber met weerstand? Hoe krijg je ouders mee in de behandeling? Hoe ga je verder als je vastloopt in de behandeling? Hoe zorg je voor een actieve therapie waar veranderingen plaatsvinden?

We gaan in de cursus experimenteren met verschillende technieken om antwoorden te vinden op deze vragen, zodat de cursisten na afloop beter weten hoe ze dit in de praktijk kunnen toepassen. Ze zullen leren wat ze kunnen doen als behandelingen niet precies volgens het boekje verlopen en zich zekerder voelen over hun eigen handelen. Het uitpluizen van HT, FA en BA zal uiteraard als rode draad door de cursus lopen.

In de cursus wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek intensief geoefend met cognitief gedragstherapeutische interventies bij kinderen, jeugdigen en de systemen eromheen.

Ervaren docenten
Locatie goed bereikbaar met OV
Heerlijke lunch
100% op locatie

Werkwijze

Deze cursus staat in het teken van het begrijpen van en oefenen met cognitief gedragstherapeutische interventies. Dit betekent dat de docenten (allebei elke lesdag aanwezig) zorgen voor demonstraties van de technieken, waarna de cursisten veel zullen oefenen op de lesdagen (waarin ze feedback krijgen van de docenten) en buiten de cursusdagen om, waar verslaglegging van moet plaatsvinden. De cursisten worden geacht om casuïstiek mee te nemen waar vervolgens praktisch mee geoefend wordt.

Doelstelling

Cursisten kunnen na afloop van de cursus met meer vertrouwen gebruik maken van de cognitief gedragstherapeutische analyses en interventies bij kinderen, jeugdigen en hun systemen.

Wijze van toetsing

Presentie: de cursisten dienen minimaal 90% van de bijeenkomsten aanwezig te zijn. Bij afwezigheid krijgt de cursist een vervangende opdracht. Dit betekent dat maximaal 10% van de contacttijd verzuimd mag zijn. In dat geval kan worden volstaan met het inhalen van de voor de verzuimde uren opgegeven huiswerkopdrachten. Wanneer meer dan 10% van de contacttijd, maar minder dan 20% van de contacttijd is verzuimd moeten bovendien extra opdrachten worden uitgevoerd ter compensatie van de gemiste uren. Als er meer dan 20% is verzuimd, kan de cursus niet meetellen voor het lidmaatschap van de VGCT. 

Cursisten worden beoordeeld (zelfbeoordeling, feedback van medecursisten en docent) op hun inbreng in subgroepen en in de plenaire cursusonderdelen, alsmede op de kwaliteit van het ingeleverde huiswerk. Elke cursist levert daarnaast éénmaal beeldmateriaal aan; dit wordt bekeken tijdens de laatste lesdag. De overige huiswerkopdrachten en take home tentamen worden schriftelijk gemaakt buiten de cursusdagen om en ingeleverd bij de docenten.


Contacturen: 50 uur

Zelfstudie: 30 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)

50 contacturen
Leonie Sieverding en Marije Kuin

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Kan ik mij inschrijven voor een cursus terwijl ik gelijktijdig op de wachtlijst voor een eerdere cursus sta?
Blijft het lesmateriaal van een afgelopen cursus nog voor mij beschikbaar?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Ik ben ziek en moet de cursusdag missen. Wat nu?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.