Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen behandeld en intensief geoefend.
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Na het volgen van de basiscursus cognitieve gedragstherapie zijn cursisten in staat om de gedragstherapeutische analyses uit te voeren en een passend behandelaanbod te adviseren en uit te voeren. Veel startende therapeuten voelen zich nog onzeker over de specifieke technieken die ze hebben geleerd in de basiscursus, weten niet goed met welke techniek ze moeten starten en voelen zich niet bekwaam genoeg om dit in de praktijk toe te passen. In deze vervolgcursus leren de cursisten behandelkeuzes nog beter te onderbouwen, zodat ze het goed kunnen uitleggen aan kinderen en jeugdigen en deze doelgroep makkelijker meewerkt in de therapie. De verschillende technieken worden uitgebreid geoefend, zodat de cursist de cognitieve gedragstherapie nog beter in de vingers krijgt.
Het werken met kinderen en jeugdigen vraagt vaak om een creatieve aanpassing. Kinderen en jeugdigen geven vaak andere antwoorden dan in de boeken staat en interventies verlopen bij deze doelgroep zelden zoals van tevoren gepland. Loop je vast tijdens het uitdagen? Wil een kind geen exposure doen, ondanks de cognitieve therapie die al gedaan is? Hoe ga je dan verder? Hoe daag je een gedachte goed uit bij een kind? Hoe motiveer je een puber met weerstand? Hoe krijg je ouders mee in de behandeling? Hoe ga je verder als je vastloopt in de behandeling? Hoe zorg je voor een actieve therapie waar veranderingen plaatsvinden?
We gaan in de cursus experimenteren met verschillende technieken om antwoorden te vinden op deze vragen, zodat de cursisten na afloop beter weten hoe ze dit in de praktijk kunnen toepassen. Ze zullen leren wat ze kunnen doen als behandelingen niet precies volgens het boekje verlopen en zich zekerder voelen over hun eigen handelen. Het uitpluizen van HT, FA en BA zal uiteraard als rode draad door de cursus lopen.
In de cursus wordt aan de hand van (eigen) casuïstiek intensief geoefend met cognitief gedragstherapeutische interventies bij kinderen, jeugdigen en de systemen eromheen.
Werkwijze
Deze cursus staat in het teken van het begrijpen van en oefenen met cognitief gedragstherapeutische interventies. Dit betekent dat de docenten (allebei elke lesdag aanwezig) zorgen voor demonstraties van de technieken, waarna de cursisten veel zullen oefenen op de lesdagen (waarin ze feedback krijgen van de docenten) en buiten de cursusdagen om, waar verslaglegging van moet plaatsvinden. De cursisten worden geacht om casuïstiek mee te nemen waar vervolgens praktisch mee geoefend wordt.
Doelstelling
Cursisten kunnen na afloop van de cursus met meer vertrouwen gebruik maken van de cognitief gedragstherapeutische analyses en interventies bij kinderen, jeugdigen en hun systemen.
Wijze van toetsing
Presentie: de cursisten dienen minimaal 90% van de bijeenkomsten aanwezig te zijn. Bij afwezigheid krijgt de cursist een vervangende opdracht. Dit betekent dat maximaal 10% van de contacttijd verzuimd mag zijn. In dat geval kan worden volstaan met het inhalen van de voor de verzuimde uren opgegeven huiswerkopdrachten. Wanneer meer dan 10% van de contacttijd, maar minder dan 20% van de contacttijd is verzuimd moeten bovendien extra opdrachten worden uitgevoerd ter compensatie van de gemiste uren. Als er meer dan 20% is verzuimd, kan de cursus niet meetellen voor het lidmaatschap van de VGCT.
Cursisten worden beoordeeld (zelfbeoordeling, feedback van medecursisten en docent) op hun inbreng in subgroepen en in de plenaire cursusonderdelen, alsmede op de kwaliteit van het ingeleverde huiswerk. Elke cursist levert daarnaast éénmaal beeldmateriaal aan; dit wordt bekeken tijdens de laatste lesdag. De overige huiswerkopdrachten en take home tentamen worden schriftelijk gemaakt buiten de cursusdagen om en ingeleverd bij de docenten.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur
Cursus van 27 mei 2025 - 28 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 27 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 10 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 24 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 8 jul 2025 | 9:00 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
5 | dinsdag 9 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | dinsdag 28 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
27 mei 2025
- Aspirant VGCt-leden in het kader van een 50-urige vervolgcursus. De basiscursus van 100 uur dient afgerond te zijn.
- Eerstelijnspsychologen, kinder- en jeugdpsychologen en orthopedagogen.