Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen - blended
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol. Ze bieden steun en helpen bij het aanleren van coping. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
8.7/10 (3 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen - blended
In deze cursus leer je werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken om trauma bij kinderen en jongeren en hun gezinsleden te behandelen. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol omdat ze ondersteuning bieden en helpen bij het aanleren van coping-vaardigheden. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
Via genogrammen ontdek je de invloed van traumatische ervaringen door de generaties heen. Ook oefen je met de toepassing van verschillende exposure-varianten in fantasie en met oplossingsgerichte technieken bij trauma.
Met behulp van het Writejunior protocol leer je de praktische toepassing van schrijftherapie met deze kinderen. Onderdelen van het protocol zijn onder meer exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.
De blended cursus bestaat uit face-to-face bijeenkomsten, online bijeenkomsten en de Knowingo+ app:
• 6 face-to-face bijeenkomsten van 6 ½ uur, exclusief pauze
• 6 keer 120 minuten online tijd: Voor elke face-to-face bijeenkomst is er een online meeting waarin cursisten via Zoom uitwisseling met elkaar hebben over de te bestuderen lesstof en lesstof oefenen, voorbereiden en/of presenteren. De lesstof kunnen cursisten via de website van King nascholing raadplegen.
• De Knowingo+-app: Cursisten installeren de app Knowingo+ op hun mobiele telefoon of tablet. Met deze tool maken cursisten spelenderwijs de te leren literatuur eigen. Door het spelen van de app zal de kennis beter blijven hangen omdat er meer herhaling en daardoor verankering plaatsvindt. Ook zal de inhoud uit het inleidende gedeelte terugkomen in het verdiepingsgedeelte. Docenten hebben toezicht over het dashboard en kunnen zo de voortgang meten en de cursisten toetsen.
Werkwijze
In de cursus wordt gebruik gemaakt van literatuurbespreking, discussie, rollenspel, praktisch huiswerk en het bekijken en bespreken van therapiezittingen op video. Tussen de cursusbijeenkomsten door bestudeer je literatuur, werk je aan huiswerkopdrachten, oefen je praktische vaardigheden en bereid je rollenspelen voor.
Doelstellingen
Na afloop van de cursus heb je kennis en vaardigheden opgedaan voor de toepassing van een aantal cognitief-gedragstherapeutische technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en/of andere systeemleden. De cursus is tevens bedoeld als onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt (vervolgcursus 50 uur).
Voorkennis
Verwacht wordt dat de deelnemers over gedragstherapeutische basiskennis en -ervaring beschikken. Cursisten dienen de basiscursus CGT te hebben afgerond.
Deze cursus is een gespecialiseerde vervolgcursus, een verplicht onderdeel in de opleiding tot gedragstherapeut (lid VGCT). Kijk hier voor de toelatingseisen tot een lidmaatschap van de VGCT, de opbouw van de opleiding en verdere informatie.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur
Cursus van 10 jan 2025 - 30 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 10 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 31 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 7 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 4 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 30 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
Cursus van 9 jan 2026 - 22 mei 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 9 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 23 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 6 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 6 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 20 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 17 apr 2026 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 22 mei 2026 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
10 jan 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 50 | In aanvraag |
Behandeling | 35 | In aanvraag |
Diagnostiek | 15 | In aanvraag |
Vereniging EMDR Nederland | ||
---|---|---|
Algemene scholing (breed) | 20 | Toegekend |
9 jan 2026
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 50 | In aanvraag |
Behandeling | 35 | In aanvraag |
Diagnostiek | 15 | In aanvraag |
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten die in de praktijk werkzaam zijn in de hulpverlening aan kinderen, jeugdigen en hun ouders. Basiskennis van de cognitieve gedragstherapie is vereist (niveau VGCt-erkende basiscursus cognitieve gedragstherapie).
10 jan 2025
9 jan 2026
10 jan 2025
9 jan 2026
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen - blended
Reviews
8.7/10 (3 beoordelingen)
Ik heb meer kennis gekregen over de...
Ik heb meer kennis gekregen over de verschillend technieken, wat me heeft geholpen in de praktijk.
De kennis opgedaan uit de cursus is...
De kennis opgedaan uit de cursus is super toepasbaar en praktijk gericht!
De docenten maakten de literatuur en stof...
De docenten maakten de literatuur en stof levendig met voorbeelden uit de praktijk.