(Mediërende ) Cognitieve Gedragstherapie voor ernstig verstandelijk beperkte kinderen, jeugdigen en volwassenen (25 uur)

Cognitieve gedragstherapie met een holistische theorie, topografische analyse, functie- en betekenisanalyse, toegepast op verstandelijk beperkten, biedt vaak goede aanknopingspunten om een nieuw perspectief te creëren voor deze cliënten waarbij vaak sprake is van complexe gedragsproblemen.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. (Mediërende ) Cognitieve Gedragstherapie voor ernstig verstandelijk beperkte kinderen, jeugdigen en volwassenen (25 uur)

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder doelgroep. 

Inhoud

Het startpunt van deze benadering is de beoordeling hoe ‘adequaat’ of ‘inadequaat’ het actuele gedrag van een cliënt is, gezien de ontwikkelingsleeftijd en de omstandigheden. Aan de hand van de theorieën uit de ontwikkelingspsychologie wordt een inschatting gemaakt van de cognitieve, sociale emotionele en seksuele ontwikkelingsleeftijd. Bepaling van het communicatieniveau en daarbij passende communicatiewijzen horen daar eveneens bij (zoals totale communicatie of andere communicatiemethoden). Het ontwikkelingspsychopathologisch referentiekader helpt bij het interpreteren van de gedragsproblemen en symptomen, waarbij we op zoek gaan naar informatieverwerkingsproblematiek, over- of onderprikkeling/ stimulering, angst, onmacht en vermijding. Op deze manier worden de specifieke luxerende en in stand houdende factoren (operante leertheorie), alsook de emotionele reacties van zowel cliënt als omgeving (klassieke leertheorie) in de analyses opgenomen.

Aansluitend op de analyses komen in de cursus bij de doelgroep passende interventies aan bod om de factoren die het gedrag kunnen beïnvloeden te benutten. Als effectief aangemerkte CGT technieken worden daarbij op maat gemaakt en er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingsniveaus en de psychopathologie. In samenwerking met het team en het netwerk van de cliënt (systemische benadering) worden doelen en passende interventies opgesteld waarbij zelf-effectiviteit, autonomie, krachten, wensen en interesses van de cliënt het uitgangspunt zijn.

In de cursus worden de fasen van het cognitief gedragstherapeutisch proces doorlopen voor zowel voorbeeldcasuïstiek als ook casuïstiek van de deelnemers. Gestart wordt met het in kaart brengen (meten) en analyseren van probleemgedrag (Holistische theorie, Betekenisanalyse, Functieanalyse), waarop aansluitend passende interventies worden ingezet. Er wordt aandacht besteed aan generalisatie en het evalueren van het behandeleffect.'


 Werkwijze

De kennis wordt overgedragen door middel van literatuur, huiswerkopdrachten, presentaties van docent, oefeningen in kleine groepjes, rollenspellen.


Doelstellingen

De deelnemer is aan het eind van de cursus beter in staat om:

  • samen met cliënt en ouders/verzorgers, een holistische theorie te formuleren, evenals Functieanalyses en Betekenisanalyses van het (geselecteerde) klachtgedrag
  • (potentiële) krachten van cliënten, wensen en interesses te benutten bij het creëren van een nieuw perspectief
  • werkzame elementen/technieken toe te passen. Weet hoe de technieken moeten worden aangepast bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en de interacties af te stemmen op alertheid, tempo, mogelijkheden en behoeften
  • de ernst van probleemgedrag voorafgaand aan de behandeling te meten. Evenals het meten en monitoren van het behandeleffect
  • technieken voor generalisatie van behandeleffect en de preventie van terugval, op maat gemaakt voor de cliënt, in de interventie in te bouwen


  Wijze van toetsing

Schriftelijke casusbeschrijving.

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.