Brain Based Opvoeden; kenmerken van het adolescentenbrein

In deze cursus wordt een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis van het brein van adolescenten aan de hand van recent wetenschappelijke onderzoek over het adolescentenbrein en hernieuwde inzichten van het hechtingsperspectief.

Inhoud

In deze cursus krijg je kennis van het brein van adolescenten en hernieuwde inzichten van het hechtingsperspectief. Daarnaast is er aandacht voor de vertaling van deze nieuwe kennis naar de praktijk: de begeleiding van adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).

Naast kennisoverdracht is er ruimte om te oefenen hoe de kennis over de specifieke kenmerken van het adolescentenbrein ingezet kan worden in de praktijk van begeleiding aan adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).


Werkwijze

De werkwijze is zowel kennisoverdracht alsook praktisch oefenen met het geven van psycho- educatie over de kenmerken van het adolescentenbrein aan adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s). De werkwijze is interactief, rekening houdend met de reeds bestaande kennis en competenties van de deelnemers.


Doelstelling

Het doel van de cursus is het theoretisch bijscholen van de cursisten op het gebied van de typische kenmerken van het brein van adolescenten en hoe deze kennis gebruikt kan worden in de begeleiding van adolescenten.

Daarnaast is het doel dat hulpverleners die uit hoofde van hun functie veelvuldig met deze doelgroep werken, na afloop van de cursusdag in staat zijn pyscho-educatie te geven aan adolescenten en hun ouder(s)/ verzorger(s) over de kenmerken van het adolescentenbrein.

  • Na de cursus is de cursist in staat om:

    • Kennis over de specifieke kenmerken van het adolescentenbrein te gebruiken in de begeleiding van adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).

    • Pyscho-educatie te geven aan ouders en adolescenten over de typische kenmerken van het brein.


    Wijze van toetsing

    Toetsing vindt plaats door een korte beschrijving van de toepassing van de opgedane kennis t.a.v. eigen casuïstiek.

aantal dagen:
1
contacturen:
6

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
The Office Operators Up Building Amsterdam
  1. vrijdag 14 dec 2018 van 9:30 - 16:45
nog 3 plaatsen beschikbaar
Amsterdam, Crataegus Amsterdam
  1. donderdag 27 jun 2019 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

SKJ

Opleidingstraject jeugdzorgwerkert jeugdzorgwerker 6 In aanvraag

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Diagostiek 1 Toegekend
Behandeling 5 Toegekend
Herregistratie 6 Toegekend

Deze cursus is interessant voor iedereen die meer wil weten over de werking van het (adolescenten) brein en de invloed hiervan op de hechting.

drs. Mirjam Spijker

Drs. Mirjam Spijker is GZ-psycholoog met meer dan 20 jaar ervaring in het werken met volwassenen, kinderen en systemen in een eigen praktijk. Samen met haar dochter, Milena Hilstra schreef ze het Mindfulfamily Werkboek en samen ontwikkelden zij Brain-based opvoeden/ Family Empowerment methodiek, gebaseerd op onder andere het gedachtegoed van Daniel Siegel en Daniel Hughes. Kennis van de ontwikkeling van het kinderbrein en hechting staat hierbij centraal. Door het Mindsight Insitute uit de VS zijn Mirjam en Milena nu gelicenseerd om kennis van Daniel Siegel over te dragen in Nederland. De Family Empowerment methodiek is geschikt om te gebruiken met ouders en kinderen. Het doel hiervan is ouders en kinderen te leren stress gerelateerde klachten het hoofd te bieden en te werken aan een veilige hechting door middel van psycho-educatie en oefeningen.

drs. Mirjam Spijker

drs. Milena Hilstra

Drs. Milena Hilstra ontwikkelde samen met Mirjam Spijker het 'Brain based opvoeden/ Family empowerment methodiek' gebaseerd op het werk van Daniël Siegel en Dan Hughes. Milena is gelicenseerd door het het Mindsight Insitute uit de VS om kennis van Daniel Siegel over te dragen in Nederland heeft zeven jaar ervaring in het werken met kinderen, jongeren en systemen in een zelfstandige praktijk. De Family Empowerment methodiek is geschikt om te gebruiken met ouders en kinderen. Het doel hiervan is ouders en kinderen te leren stress gerelateerde klachten het hoofd te bieden en te werken aan een veilige hechting door middel van psycho-educatie en oefeningen.

drs. Milena Hilstra

Literatuur is online beschikbaar.

Naar boven