Beroepsethiek basis- en verdieping

Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.

In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt. 

Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.

Inhoud

Er wordt aan de hand van een onderscheid tussen drie typen van professioneel handelen (als medewerker van een organisatie, als beroepsbeoefenaar en als persoon) verkend wat de specifieke ethische dimensies, vragen en waarden zijn die in het werk van de jeugdzorg een rol spelen. 

Verschillende aspecten van de beroepsethiek komen aan de orde, waarbij de beroepscode (en de totstandkoming daarvan) en tuchtrecht  wordt besproken en gekeken wordt welke verplichtingen, verwachtingen en (on)mogelijkheden daarin aan jeugdzorgwerkers worden gesteld. Daarnaast ligt een groot accent op het leren reflecteren op ervaren dilemma’s en zullen methoden aangereikt worden om daar op zinvolle wijze met elkaar over te kunnen reflecteren.

De cursus bestaat uit twee dagdelen. In de eerste bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de vraag ‘wat is ethiek’, ‘wat zijn normen en waarden’ en ‘welke typen van ethisch redeneren zijn er in (beroeps-)ethiek te herkennen’. Daarbij wordt zelf ingebrachte casuïstiek van deelnemers gebruikt ter illustratie en toepassing van de begrippen.

Het tweede deel zal bestaan uit een introductie op de beroepscode (welke functies hebben beroepscodes, welke normatieve aannames zijn er en hoe luiden de belangrijkste overwegingen in de beroepscode voor de jeugdzorgwerker). Tuchtrecht zal hier ook worden besproken. De casuïstiek zal opnieuw leidraad zijn bij een praktijkopdracht om de beroepscode te leren toepassen. Aan het eind van de eerste bijeenkomst wordt afgesproken welke casus de tweede bijeenkomst centraal zullen staan. Er is een zelftoets voor de deelnemers beschikbaar na de eerste bijeenkomst, die met een goede beoordeling moet worden afgerond. 

De tweede bijeenkomst zal worden ingegaan op enkele belangrijke thema’s die binnen de jeugdzorg een centrale rol spelen: professionele autonomie en professionele verantwoordelijkheid, kindermishandeling als normatief concept en handelingsverlegenheid. Daarna gaan de deelnemers in groepen aan de slag met moreel beraad, en zullen ze aan de hand van een methode ethische reflectie in de praktijk brengen en op die manier zelfstandig leren reflecteren over ethische kwesties in het professionele werkveld. 

Ter afsluiting werken de deelnemers per groep de casus uit en krijgen daarop feedback.

Doelstelling

Na het volgen van de cursus weten de cursisten: 

  • Kennen de beroepscode en kunnen achterliggende principes in de code benoemen en de hieraan gerelateerde tuchtrecht;
  • Kunnen de verschillende kenmerken van een beroepsethisch perspectief benoemen
  • Kunnen een deontologische, een consequentialistische en een deugdethische benadering in het redeneren over beroepsethische kwesties herkennen en deze in de praktijkk toepassen
  • Hebben ervaring opgedaan met het oefenen van moreel beraad en toegepast op een casus. 
  • Kunnen een verslag van het moreel beraad in een schriftelijk verslag verwerken
  • De deelnemer heeft gereflecteerd op zijn eigen persoonlijke kwaliteiten en valkuilen in beroepsmatig handelen, waarbij ethische dilemma’s  aan de orde zijn.
aantal dagen:
2
contacturen:
6

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam, Crataegus Amsterdam
  1. vrijdag 7 dec 2018 van 10:30 - 13:30
  2. vrijdag 21 dec 2018 van 10:30 - 13:30
vol 😕

SKJ

Formeel leren 14,25 Toegekend
Beroepscode Jeugdzorgwerkers (basis) 4,75 Toegekend

SKJ

Opleidingstraject Jeugdzorgwerkers, training gericht op beroepsethiek 16 Toegekend

Deze cursus is voor Jeugdzorgwerkers een verplicht onderdeel. We hebben voor deze cursus twee accreditatie aangevraagd: Je kunt de cursus in zijn geheel volgen en je kunt de modules (basis en verdieping) apart volgen. Mocht je hier interesse in hebben, neem dan contact met ons op.

drs. Erica Westerveld

Drs. Erica westerveld is afgestudeerd in de zorgethiek.

"Ik ben sinds 1973 werkzaam in Zorg en Welzijn als begeleider of verpleegkundige. Daarnaast werk ik als docent in het onderwijs en geef ik als zzp-ster cursussen over beroeps- en zorgethiek. Aansluiten bij de ander die je mag ondersteunen, onderwijzen of begeleiden vind ik belangrijk. Je ervaring en deskundigheid gebruiken en vooral ook delen daar waar dat nodig is of gewenst is, vind ik een uitdaging. Ik ben sinds 2009 zzp-ster en dat bevalt mij uitstekend dat zo houden is mijn streven."

drs. Erica Westerveld

Alle artikelen zijn online beschikbaar.

Naar boven