Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Docent: M. Kuin & L. Sieverding

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Inhoud

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;

  • leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en

  • operante conditionering en het cognitieve model;

  • cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;

  • opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie;

  • ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses;

  • het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;

  • de uitvoering van behandelingen volgens evidence based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

Werkwijze

De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op de praktijk. Tot de praktijk worden zowel rollenspelen als andere oefeningen en opdrachten gerekend waarbij de theoretische concepten naar praktische situaties moeten worden vertaalt. De huiswerkopdrachten zijn zowel theoretisch als praktisch van aard.

Doelstellingen

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij volwassenen.

  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;

  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;

  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;

  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;

  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.

  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;

  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;

  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Wijze van toetsing

  • een theorietoets na het introductiedeel van de basiscursus.

  • praktijkopdrachten (bijvoorbeeld een zelfmodificatie-opdracht) en/of een mini N=1 in het verdiepende deel van de basiscursus, waarin de cursist laat zien dat hij een cgt-procedure beheerst en de rationale kan uitleggen.

  • hiernaast wordt van de cursist actieve deelname verwacht.

aantal dagen:
15
contacturen:
100

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam, nog niet bekend
  1. dinsdag 7 jan 2020 van 9:30 - 16:30
  2. dinsdag 21 jan 2020 van 9:30 - 16:30
  3. dinsdag 4 feb 2020 van 9:30 - 16:30
  4. dinsdag 10 mrt 2020 van 9:30 - 16:45
  5. dinsdag 24 mrt 2020 van 9:30 - 16:45
  6. dinsdag 7 apr 2020 van 9:30 - 16:45
  7. dinsdag 12 mei 2020 van 9:30 - 16:30
  8. dinsdag 26 mei 2020 van 9:30 - 16:30
  9. dinsdag 9 jun 2020 van 9:30 - 16:30
  10. dinsdag 23 jun 2020 van 9:30 - 16:30
  11. dinsdag 1 sep 2020 van 9:30 - 16:30
  12. dinsdag 15 sep 2020 van 9:30 - 16:30
  13. dinsdag 29 sep 2020 van 9:30 - 16:30
  14. dinsdag 27 okt 2020 van 9:30 - 16:30
  15. dinsdag 10 nov 2020 van 9:30 - 16:30
meer dan 5 plaatsen
Amsterdam, nog niet bekend
  1. dinsdag 14 jan 2020 van 9:30 - 16:30
  2. dinsdag 28 jan 2020 van 9:30 - 16:30
  3. dinsdag 11 feb 2020 van 9:30 - 16:30
  4. dinsdag 17 mrt 2020 van 9:30 - 16:30
  5. dinsdag 31 mrt 2020 van 9:30 - 16:30
  6. dinsdag 14 apr 2020 van 9:30 - 16:30
  7. dinsdag 19 mei 2020 van 9:30 - 16:30
  8. dinsdag 2 jun 2020 van 9:30 - 16:30
  9. dinsdag 16 jun 2020 van 9:30 - 16:30
  10. dinsdag 30 jun 2020 van 9:30 - 16:30
  11. dinsdag 8 sep 2020 van 9:30 - 16:30
  12. dinsdag 22 sep 2020 van 9:30 - 16:30
  13. dinsdag 6 okt 2020 van 9:30 - 16:30
  14. dinsdag 3 nov 2020 van 9:30 - 16:30
  15. dinsdag 17 nov 2020 van 9:30 - 16:30
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Behandeling 80 Toegekend
Diagnostiek 20 Toegekend
Extra literatuur 62 Toegekend
Herregistratie 100 Toegekend

VGCt

Basiscursus 100 Toegekend

V & VN

scholing verpleegkundig specialisten 90 Toegekend

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

drs. Leonie Sieverding

Drs. Leonie Sieverding is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam in haar eigen Praktijk voor Kinder-en Jeugdpsychologie Zuid-Kennemerland in Heemstede.

Zij heeft hiervoor jarenlang bij diverse instellingen gewerkt, waar ze ruime ervaring heeft opgedaan op het gebied van diagnostiek en behandeling  van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met verschillende problematiek. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van angstklachten. 

drs. Leonie Sieverding

drs. Marije Kuin

Drs. Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk.

Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken en Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.

drs. Marije Kuin

In de cursus zal gebruik worden gemaakt van de volgende boeken, waar je beschikking over dient te hebben:

1. Korrelboom, C.W., ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum, Coutinho, ISBN 978 90 46903810

*2. Bogels, SM & Oppen, van P (2011). Cognitieve therapie, theorie en praktijk. Tweede druk, Boom, 9789031383092

3. Jacobs, G., Muller, N. & ten Brink, E. (2001). Uit de knoop, rationeel emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieen bij kinderen en jeugdigen. Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 9789031336975

4. Lucassen, S. en Oord, S. van der (2012) WRITEjunior: schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten.

5. Kuin, M. (2014). Werken aan je zelfbeeld, COMET voor kinderen en jongeren (individuele werkboek). 9789036806695 Bohn Stafleu van Loghum

6. Braet, C. en Bogels, S. (samenstellers) (2014): Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, deel I en deel II, Amsterdam, Boom. ISBN 9789089534576.

Tips:

  • De gehele reeks van Dawn Huebner. Een help-oefenboek voor kinderen.
  • Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt, (Rollnick, 2009)
  • Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen (BSL, Prins, Bosch, Braet, 2018).
  • www.ggzrichtlijnen.nl 
  • www.vgct.nl en VGCtube (vgct op youtube met videos van therapeutische technieken)

Overige artikelen zijn online beschikbaar.

Een verwijzing naar aanbevolen literatuur en/of naslagwerken kan tijdens de cursus worden gegeven. Mogelijk vindt er tijdens de cursus nog een wijziging in literatuur plaats of dient nog een boek aangeschaft. Dit wordt dan z.s.m. doorgegeven. De hoeveelheid opgegeven literatuur verschilt per cursusdag, het is derhalve aan te raden om voor sommige cursusdagen vast vooruit te lezen, als dat mogelijk is.

*Let op: Bij de cursussen met startdatum 7 januari 2020 en later, wordt gebruik gemaakt van de nieuwste editie van dit boek: S. M Bögels en P. van Oppen. Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Derde druk 2019. ISBN 978 90 36820202


Naar boven