Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Inhoud

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;

  • leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en

  • operante conditionering en het cognitieve model;

  • cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;

  • opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie;

  • ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses;

  • het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;

  • de uitvoering van behandelingen volgens evidence based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

Werkwijze

De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op de praktijk. Tot de praktijk worden zowel rollenspelen als andere oefeningen en opdrachten gerekend waarbij de theoretische concepten naar praktische situaties moeten worden vertaalt. De huiswerkopdrachten zijn zowel theoretisch als praktisch van aard.

Doelstellingen

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij volwassenen.

  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;

  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;

  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;

  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;

  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.

  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;

  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;

  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Wijze van toetsing

  • een theorietoets na het introductiedeel van de basiscursus.

  • praktijkopdrachten (bijvoorbeeld een zelfmodificatie-opdracht) en/of een mini N=1 in het verdiepende deel van de basiscursus, waarin de cursist laat zien dat hij een cgt-procedure beheerst en de rationale kan uitleggen.

  • hiernaast wordt van de cursist actieve deelname verwacht.

aantal dagen:
15
contacturen:
100

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam, Aristo Amsterdam
  1. dinsdag 1 dec 2020 van 9:30 - 16:45
  2. dinsdag 15 dec 2020 van 9:30 - 16:45
  3. dinsdag 12 jan 2021 van 9:30 - 16:45
  4. dinsdag 26 jan 2021 van 9:30 - 16:45
  5. dinsdag 9 feb 2021 van 9:30 - 16:45
  6. dinsdag 2 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  7. dinsdag 16 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  8. dinsdag 30 mrt 2021 van 9:30 - 16:45
  9. dinsdag 13 apr 2021 van 9:30 - 16:45
  10. dinsdag 18 mei 2021 van 9:30 - 16:45
  11. dinsdag 1 jun 2021 van 9:30 - 16:45
  12. dinsdag 15 jun 2021 van 9:30 - 16:45
  13. dinsdag 29 jun 2021 van 9:30 - 16:45
  14. dinsdag 24 aug 2021 van 9:30 - 16:45
  15. dinsdag 7 sep 2021 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

VGCt

geldig van 2 okt 2019— 1 okt 2022
Basiscursus100Toegekend

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 5 mrt 2019— 4 mrt 2022
Behandeling80Toegekend
Diagnostiek20Toegekend
Extra literatuur62Toegekend
Herregistratie100Toegekend

VGCt

geldig van 20 mrt 2018—18 dec 2021
Basiscursus100Toegekend

V & VN

geldig van 5 mrt 2019— 4 mrt 2020
scholing verpleegkundig specialisten90Toegekend

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

drs. Marije Kuin

drs. Marije Kuin

Drs. Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk.

Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken en Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.

drs. Leonie Sieverding

drs. Leonie Sieverding

Drs. Leonie Sieverding is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam in haar eigen praktijk in Heemstede.

Zij is ruim 15 jaar werkzaam in de jeugd GGZ. Ze heeft bij diverse GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met verschillende problematiek heeft behandeld. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van angstklachten bij kinderen in de basisschoolleeftijd.  

Met veel plezier combineert Leonie het lesgeven met haar werk in de praktijk. Ze is enthousiast over haar vak en vindt het mooi om dit tijdens het lesgeven over te kunnen brengen. Samen met Marije Kuin legt ze binnen de cursus de nadruk op CGT bij kind & jeugd, waarbij een vaak praktische vertaalslag van de (soms ingewikkelde) theorie wordt gemaakt waar cursisten direct mee aan de slag kunnen. Ze vindt een veilig leerklimaat belangrijk en besteedt hier binnen de cursus veel aandacht aan. 

Leonie is ook supervisor voor de VGCT en NIP (K&J). 

In de cursus zal gebruik worden gemaakt van de volgende boeken, waar je beschikking over dient te hebben:

1. Korrelboom, C.W., ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum, Coutinho, ISBN 978 90 46903810

2. Bogels, SM & Oppen, van P (2019). Cognitieve therapie, theorie en praktijk. Derde druk, Boom, 978 90 36820202

3. Jacobs, G., Muller, N. & ten Brink, E. (2001). Uit de knoop, rationeel emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieen bij kinderen en jeugdigen. Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 9789031336975

4. Lucassen, S. en Oord, S. van der (2019) WRITEjunior: schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten. SWP Uitgevers, ISBN 9789088507793

5. Kuin, M. (2014). Werken aan je zelfbeeld, COMET voor kinderen en jongeren (individuele werkboek). 9789036806695 Bohn Stafleu van Loghum

6. Braet, C. en Bögels, S. (samenstellers)(2014/2019): Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, deel I en deel II, Amsterdam, Boom. ISBN 9789024408948.

*Er is onlangs een nieuwe druk van dit boek verschenen. Vanuit het draaiboek zal nog gebruik worden gemaakt van de versie uit 2014. Je kunt ervoor kiezen om de nieuwe versie aan te schaffen of de oude te gebruiken. 

Tips:

  • De gehele reeks van Dawn Huebner. Een help-oefenboek voor kinderen.
  • Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt, (Rollnick, 2009)
  • Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen (BSL, Prins, Bosch, Braet, 2018).
  • www.ggzrichtlijnen.nl 
  • www.vgct.nl en VGCtube (vgct op youtube met videos van therapeutische technieken)

Overige artikelen zijn online beschikbaar.

Een verwijzing naar aanbevolen literatuur en/of naslagwerken kan tijdens de cursus worden gegeven. Mogelijk vindt er tijdens de cursus nog een wijziging in literatuur plaats of dient nog een boek aangeschaft. Dit wordt dan z.s.m. doorgegeven. De hoeveelheid opgegeven literatuur verschilt per cursusdag, het is derhalve aan te raden om voor sommige cursusdagen vast vooruit te lezen, als dat mogelijk is.


Naar boven