Basiscursus Cognitief Gedragstherapeutisch werker

In de opleiding tot cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt ontwikkel je kennis en vaardigheden waardoor je klachtgerichte problematiek op een gedragstherapeutische manier kunt behandelen. 

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op. 


Inhoud

De basiscursus cognitief gedragstherapeutisch werker is opgezet conform de richtlijnen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) en bestaat uit 48 contacturen. Deze zijn verdeeld over 8 dagen van 6 uur. In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
  • Leertheorie relevant voor de klinische praktijk (klassieke en operante conditionering en het cognitieve model);
  • Maken van analyses over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag (holistische theorie, functie- en betekenisanalyses, casusconceptualisatie);
  • Het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapieleren uitvoeren van verschillende basistechnieken
  • Het aangaan en onderhouden van een adequate therapeutische werkrelatie
  • behandeling van enkele veelvoorkomende stoornissen

Er wordt geoefend met de volgende stappen van het gedragstherapeutisch proces: inventarisatie van de problematiek, verklarende diagnostiek (met behulp van functie- en betekenisanalyses), kiezen van het te bewerken probleemgebied, opzetten van registratieopdrachten, en uitvoeren van veel gebruikte modificatieprocedures bij verschillende klachtenbeelden. De volgende interventies komen aan bod: vaardigheidstraining (ontspanningsoefeningen, zelfcontroleprocedures, sociale vaardigheidsprocedures), exposure (interoceptief, imaginair, in vivo), gedragsactivatie, en cognitieve herstructurering (socratische dialoog, gedragsexperimenten).


Werkwijze

De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op training in het toepassen van vaardigheden dan op discussie en/of min of meer passieve kennisoverdracht. 


Doelstellingen

Na afloop van de cursus:

  • Heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • Kan de cursist leermodellen in de praktijk toepassen;
  • Kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • Kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses opstellen;
  • Kan de cursist op basis van functieanalyses, betekenisanalyses en hulpvraag, interventies beargumenteren en een bijdrage leveren aan een individueel behandelplan;
  • Kan de cursist onder supervisie cognitieve gedragstherapeutische interventies uitvoeren in de praktijk;
  • Kan de cursist een adequate werkrelatie aangaan en onderhouden.


Wijze van toetsing

  • Thuisopdrachten en reflectie per bijeenkomst; overall reflectie op eigen leerdoelen;
  • Eindtoetsing laatste cursusdag;
  • Docentbeoordeling van beheersing van technieken.


aantal dagen:
7
contacturen:
48

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam WTC Zuidas Business & Conference Center Amsterdam
  1. vrijdag 6 dec 2019 van 9:00 - 15:30
  2. vrijdag 13 dec 2019 van 9:00 - 15:30
  3. vrijdag 10 jan 2020 van 9:00 - 15:30
  4. vrijdag 24 jan 2020 van 9:00 - 15:30
  5. vrijdag 7 feb 2020 van 9:00 - 15:30
  6. vrijdag 28 feb 2020 van 9:00 - 15:30 (Let op locatie Infinity Amstelveenseweg 500, 1081 KL Amsterdam)
  7. vrijdag 13 mrt 2020 van 9:00 - 15:30
  8. vrijdag 20 mrt 2020 van 9:00 - 15:30
meer dan 5 plaatsen

VGCt

Cursus Cognitief Gedragstherapeutisch werker 48 In aanvraag

SKJ

Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ Jeugd- en gezinsprofessional 77 In aanvraag

De cursus is bestemd voor hbo-opgeleide hulpverleners in de GGZ die voldoen aan de door de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) gestelde vooropleidingseisen.

De volgende literatuur dient te worden aangeschaft:

  • Heycop Ten Dam, B. van. e.a. (2012). Praktijkboek Gedragstherapie. Handboek voor cognitief gedragstherapeutisch werkers. Deel I. Amsterdam, Nederland: Boom.
  • -Heycop Ten Dam, B. van. e.a. (2013). Praktijkboek Gedragstherapie. Handboek voor cognitief gedragstherapeutisch werkers. Deel II. Amsterdam, Nederland: Boom.
Naar boven