Preventie en signaleren van secundair trauma

Het werken met getraumatiseerde mensen kan impact hebben op de mentale gezondheid van de hulpverlener. Deelnemers hebben na de cursusdag inzicht in de manier waarop hun eigen handelen bepaald wordt en invloed
heeft op werken met getraumatiseerde gezinssystemen.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Preventie en signaleren van secundair trauma

Deelnemers leren welke effecten werken met getraumatiseerde gezinnen kunnen hebben op de deelnemer zelf. Aan het eind van de training kun je signalen van secundair trauma bij collega’s/medewerkers herkennen, weet je welke maatregelen je op individueel niveau, teamniveau en organisatieniveau kunt treffen en heb je een eigen secundair trauma preventieplan gemaakt. Ook krijgen de deelnemers handvatten ter bespreking van secundair trauma, zowel op individueel als teamniveau. Tenslotte krijgen deelnemers inzicht in mogelijkheden om op organisatieniveau preventiemaatregelen te nemen.

In de training wordt onder andere gewerkt met eigen leervragen ten aanzien van secundair trauma, aan de hand van voorbeelden uit jouw werkveld en de verplicht te lezen literatuur voor deze training. Tijdens de trainingsdagen oefenen we zoveel mogelijk met eigen ervaringen en casuïstiek leer je eigen gevoelens van tegenoverdracht herkennen, ken je je copingstijl, weet je hoe emoties van een cliënt invloed hebben op deze copingstijl en heb je inzicht in jouw eigen risicofactoren op secundair trauma en die van je collega’s/medewerkers.

Werkwijze 

Er worden verschillende werkvormen gehanteerd: plenaire overdracht, vaardigheden vergroten door in rollenspel met medecursisten te oefenen met de theoretische kennis, werken in groepjes met eigen casuïstiek, etc.

Voorbereidende opdracht:

Deelnemers bereiden zich voor op de training door het lezen van de verplichte literatuur en de deelnemers wordt verzocht de Utrechtse Copinglijst in te vullen en deze mee te nemen naar de training. De deelnemers maken een voorbereidende opdracht. De deelnemers werken vooraf schriftelijk een casus uit waarbij zijzelf of degene die zij begeleiden nog veel bezig zijn geweest met wat cliënten tegen hen verteld hebben. Ze beantwoorden de volgende vragen: wanneer speelde dit? Hoe ging je ermee om? Welk effect heeft het op je handelen in situaties in het heden?

  Algemene leerdoelen:

  • Deelnemers weten welk effect werken met getraumatiseerde gezinnen heeft op het eigen functioneren.
  • Deelnemers weten hoe stress effect heeft op het eigen functioneren, ze herkennen verschillende vormen van stress bij collega’s/medewerkers en kunnen aan professionals uitleggen hoe diens stress effect heeft op het persoonlijke en professionele functioneren.
  • Deelnemers weten welke copingstrategieën in stressvolle situaties toegepast worden en hebben zicht op de eigen copingstrategie.
  • Deelnemers zijn in staat signalen van secundair trauma te herkennen
  • Deelnemers hebben kennis van preventiemaatregelen ter voorkoming van secundair trauma.

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.