Didactische vaardigheden

Hoe breng je kennis over? Hoe geef je handvatten voor de praktijk? Hoe motiveer je medewerkers om met inhoudelijke kennis aan de slag te gaan? Het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk staat in de cursus 'Didactische vaardigheden' centraal. 

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Didactische vaardigheden

Hoewel therapeuten, gedragskundigen en gedragskundig medewerkers in de zorg en het onderwijs vaak groepen of teams trainen, hebben ze daar meestal geen specifieke opleiding voor gehad. Hoewel ze de inhoud van de trainingen kennen, vinden ze het vaak moeilijk om deze kennis op een effectieve manier over te brengen en medewerkers te motiveren om deze in de praktijk toe te passen. De cursus Didactische Vaardigheden is ontwikkeld om deze uitdagingen aan te pakken. Het doel van deze cursus is om de benodigde kennis en vaardigheden te ontwikkelen om een training te ontwerpen en uit te voeren, terwijl inhoud en proces nadrukkelijk aan elkaar worden gekoppeld. Het uiteindelijke effect is dat de deelnemers zelfbewuste, doelgerichte, zelfstandige en interactieve trainingen kunnen geven. De cursus behandelt onderwerpen zoals omgaan met weerstand, leerstijlen en het gebruik van werkvormen.

100% op locatie
Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Doelstelling

  • Bewustwording van de attitude als trainer/docent
  • Het ontwikkelen van didactische vaardigheden
  • Het hanteren van groepsprocessen
  • Aansluit bij leerstijlen
  • Het omgaan met weerstanden en het bevorderen van motivatie
  • Het toepassen van werkvormen

Werkwijze 

Na een theoretische verdieping wordt als didactisch principe het ervaringsleren gehanteerd. De cursisten zijn zelf verantwoordelijk voor het eigen leerproces door een bijdrage te leveren bij het uitvoeren van opdrachten en oefeningen. Naast theoretische kapstokken, vormt het oefenen een belangrijk onderdeel van de training.

Wijze van toetsing 

De cursisten krijgen gedurende de cursus praktijk- en verwerkingsopdrachten waaronder het maken van een video-opname en na afloop van dag 2 volgt een eindopdracht. Deze eindopdracht is een beschrijving van het ontwerp en de uitvoering een training.

Contacturen: 12 uur

Zelfstudie: 8 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Didactische vaardigheden

Utrecht, nog niet bekend
12 contacturen
Martin de Vor

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.