PRI; een nieuwe kijk op vroegkinderlijke stress en trauma
In deze cursus maak je kennis met de PRI (Past Reality Integration); een methode die een oplossing biedt bij het ontmantelen van destructief geworden emoties en gedrag in het leven van kinderen, adolescenten en volwassenen.
- Home
- Cursusaanbod
- PRI; een nieuwe kijk op vroegkinderlijke stress en trauma
Inhoud
Naast de verbeterde diagnostiek zijn we als hulpverlener in de jeugdhulpverlening en de GGZ als ook in het onderwijs altijd op zoek naar de best passende opvoedingsondersteuning en behandeling. Een belangrijke vraag daarbij is of we het gedrag van het kind als ongewenst of een probleem beoordelen óf zijn we in staat de grote onvervulde behoefte en pijn daarachter werkelijk te begrijpen? Zijn we ons bewust van het grote emotionele lijden van een kind dat niet krijgt wat het nodig heeft? Snappen we voldoende waarom ouders deze opvoedingsvragen hebben en waarom het de ouders niet lukt hun kind liefdevol op te voeden?
De Past Reality Integration (PRI) is een methode die een oplossing biedt bij het ontmantelen van destructief geworden emoties en gedrag in het leven van kinderen, adolescenten en volwassenen. Het geeft een antwoord op hoe we gedrag van kinderen, adolescenten en volwassenen kunnen begrijpen en niet in laatste instantie daarmee ook de emoties, reacties en gedrag van onszelf als hulpverlener.
Het is een nieuw paradigma waar vanuit dan ook een zeer waardevolle en een verrassend nieuwe aanpak ontstaat voor de hulpverlening bij het luisteren en handelen naar ouders en kinderen.
Tijdens de 2-daagse cursus wordt ingegaan op de essentie van de PRI (Past Reality Integration).
Er wordt uitleg gegeven over het theoretisch kader van de PRI methode en praktisch geoefend met een aantal basisvaardigheden uit deze therapie die gestoeld is op moderne neurowetenschappelijke inzichten.
Werkwijze
De cursus bevat afwisselende werkvormen. Naast theoretische inleidingen door de docent en koppeling naar de praktijk , wordt er naast demonstraties vooral veel geoefend . Er wordt gewerkt aan de hand van de door de cursisten ingebrachte casuïstiek.
Doelstellingen
Na deze 2-daagse training heeft de cursist kennis over de PRI als methode en inzicht in de mogelijkheden van het vertalen in de praktijk.
De cursist heeft enkele tools in handen om gedrag als beschermingsmechanisme te (h)erkennen en bespreekbaar te maken met de ouders en kinderen als ook in inhoudelijk overleg met collega’s.
Wijze van toetsing
De toetsing van de kennis zal plaats vinden aan de hand van een ingeleverde casusbeschrijving.
(Ortho)pedagogen, psychologen, onderwijskundigen en andere hulpverleners (voor zowel academici als HBO geschoolden) die werken in de jeugdzorg, jeugd-GGZ, justitiële sector of onderwijs.