DSM-5
De 3-daagse cursus ‘DSM-5’ geeft de deelnemers een verdiept inzicht in de plaats van de DSM-5 binnen de (internationale) psychopathologie, welke status hebben de DSM-5-classificaties, ‘nature-nurture’ in de DSM-5, de wezenlijke verschillen tussen classificatie en (beschrijvende) diagnose en de belangrijkste verschillen tussen de DSM-IV en de DSM-5.
- Home
- Cursusaanbod
- DSM-5
Inhoud
De deelnemers verwerven inzicht en vaardigheid in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het op betrouwbare wijze omzetten daarvan in DSM-5-classificaties, met speciaal aandacht voor (differentiële) diagnostiek bij neurobiologische ontwikkelingsstoornissen ėn andere relevante psychische stoornissen bij K&J:
- Verstandelijke beperking
- Communicatiestoornissen
- Autismespectrumstoornis
- Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis
- Leer-, motorische- en ticstoornissen
- Voedings- en eetstoornissen
- Disruptieve, impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen
- Angst- en stemmingsstoornissen
- Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
- Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
- Hechtingsstoornissen
- plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
- verschil classificatie en diagnose
- opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
- beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie
Werkwijze
Diverse interactieve presentaties door de docent over doel, structuur en gebruik van de DSM-5 en over de elementen die de structuur vormen bij het opstellen van een beschrijvende diagnose.
Tevens interactieve presentaties door de docent over de onder het kopje ‘Inhoud’ beschreven psychische stoornissen.
Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties. Dit steeds met plenaire nabespreking.
Doelstellingen
Na de cursus hebben de cursisten kennis over:
- plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
- verschil classificatie en diagnose
Vaardigheden in:
- opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
- beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie
Wijze van toetsing
Iedere deelnemer maakt een beschrijvende diagnose en daarbij horende DSM-5-classificatie aan de hand van een casus, die door docent met voldoende beoordeeld moet worden.
(k&J) psychologen en orthopedagogen, klinisch Psychologen, psychotherapeuten (gz) psychologen.