DSM-5

De 3-daagse cursus ‘DSM-5’ geeft de deelnemers een verdiept inzicht in de plaats van de DSM-5 binnen de (internationale) psychopathologie, welke status hebben de DSM-5-classificaties, ‘nature-nurture’ in de DSM-5, de wezenlijke verschillen tussen classificatie en (beschrijvende) diagnose en de belangrijkste verschillen tussen de DSM-IV en de DSM-5.


Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar

Inhoud

De deelnemers verwerven inzicht en vaardigheid in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het op betrouwbare wijze omzetten daarvan in DSM-5-classificaties, met speciaal aandacht voor (differentiële) diagnostiek bij neurobiologische ontwikkelingsstoornissen ėn andere relevante psychische stoornissen bij K&J:

  • Verstandelijke beperking
  • Communicatiestoornissen
  • Autismespectrumstoornis
  • Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis
  • Leer-, motorische- en ticstoornissen
  • Voedings- en eetstoornissen
  • Disruptieve, impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen
  • Angst- en stemmingsstoornissen
  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
  • Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
  • Hechtingsstoornissen
  • plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
  • verschil classificatie en diagnose
  • opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
  • beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie


Werkwijze

Diverse interactieve presentaties door de docent over doel, structuur en gebruik van de DSM-5 en over de elementen die de structuur vormen  bij het opstellen van een beschrijvende diagnose.

Tevens interactieve presentaties door de docent over de onder het kopje ‘Inhoud’ beschreven psychische stoornissen.

Verder wordt er plenair en in subgroepen geoefend met casuïstiek in het opstellen van beschrijvende diagnoses en het omzetten daarvan in DSM-5-classificaties. Dit steeds met plenaire nabespreking.


Doelstellingen

Na de cursus hebben de cursisten kennis over:

  • plaats DSM-5 in (inter)nationale GGZ
  • verschil classificatie en diagnose

Vaardigheden in:

  • opstellen beschrijvende diagnose en omzetten hiervan in DSM-5-classificatie
  • beoordelen van (differentiële) diagnostiek op voor de deelnemers relevante deelgebieden van psychopathologie

 

 Wijze van toetsing

Iedere deelnemer maakt een beschrijvende diagnose en daarbij horende DSM-5-classificatie aan de hand van een casus, die door docent met voldoende beoordeeld moet worden.

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.